CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, October 27, 2010

SinDrom ANAK ke 2

dlu la an..aku xpenah dengar pasal sindrom anak kedua nie..yg aku tw pasal sindrom2 nie..ialah sindrom down..coz tengok je ley tw org tu sindrom down ke x..tapi sindrom anak kedua nie xley tgk..die kne memahami..

aku pon anak kedua..tapi if g umah sedara mara yang lame xjumpe or kwn family..semua igt aku anak sulang..padahal aku la plg kecik anta siblings aku..

if dari persenaliti aku yang ley dikaitkan dengan sindrom anak kedua nie..anak kedua nie suke ikot kepala sendiri..lantak la pi cakap org..dari sudut fashion, beli barang or wat keputusan..bagi die, die tw pe yang die wt..

anak kedua juga sorg yg degil..if die cakap die xnk..xnk la..die xkan ikot cakap org len..event mende yg die buat tu salah..tapi die mampu ag berpikir secara rasional..

anak kedua nie gak nampak lebih matang dari anak pertama coz setiap ape yang di pelajari dalam idop die akan cube memahami ape hikmah di sebalik kejadian tersebut..kebanyakkan anak pertama tidak memahami keadaan ini..maka anak pertama kelihatan keanak2kan sedikit..

jika diwat perbandingan dari segi gejala sosial..anak kedua nie lebih pandai mengawal diri dari yang pertama..tapi bukan semua anak kedua dapat mengawal diri kerana ini lebih pada didikan ibubapa..

zaman dahulu, sindrom anak kedua tidak disedari kerana didikan yang diberi oleh ibubapa kepada anak2 mereka adalah jenis..1 kumpulan di anggap satu..dimana, sorg buat silap semua kne marah..jadi di sini ada sikap igt mengingati..

tapi zaman sekarang jika seorg buat silap..yg bersalah itu shj akan dimarah..ini dipanggil sistem keadilan..hhahaa..adil ka??

itu yang sidrom yang terapat dalam diri aku..yang len aku xpasti...


0 comments:

Post a Comment